reklama

Rímsky stotník a Ježiš

Každý rímokatolík čo navštevuje kostol, iste pozná vetu: Pane, nie som hoden, aby si vošiel pod moju strechu, ale povedz iba slovo a moja duša ozdravie. Tá veta pochádza z ôsmej kapitoly Matúšovho evanjelia a je pre liturgiu trošku pozmenená vo slove duša namiesto sluha. Chcem máličko rozobrať tento určite známy príbeh všetkým kresťanom.

Písmo: A- | A+

Tento príbeh je často rozoberaný najmä pre vieru, pretože to Ježiš tam aj vyzdvihuje. Vraví: „Veru, hovorím vám: Takú vieru som nenašiel u nikoho v Izraeli. Chcem trošku poukázať na iní aspekt príbehu. Najprv ho tu napíšem celý pre objasnenie a priblíženie situácie v úplnom znení ako je uvedený v Matúšovom evanjeliu.

Mt 8:5-13 Keď potom vošiel do Kafarnauma, pristúpil k nemu stotník s prosbou: „Pane, sluha mi leží doma ochrnutý a hrozne trpí." On mu povedal: „Prídem a uzdravím ho." Stotník mu odpovedal: „Pane, nie som hoden, aby si vošiel pod moju strechu, ale povedz iba slovo a môj sluha ozdravie. Veď aj ja som podriadený človek a mám pod sebou vojakov. Ak daktorému poviem: »Choď!« - ide; inému: »Poď sem!« - tak príde; a svojmu sluhovi: »Urob toto!« - on to urobí." Keď to Ježiš počul, zadivil sa a tým, čo ho sprevádzali, povedal: „Veru, hovorím vám: Takú vieru som nenašiel u nikoho v Izraeli. Hovorím vám, že prídu mnohí od východu i západu a budú stolovať s Abrahámom, Izákom a Jakubom v nebeskom kráľovstve, a synovia kráľovstva budú vyhodení von do tmy; tam bude plač a škrípanie zubami." A stotníkovi Ježiš povedal: „Choď a nech sa ti stane, ako si uveril." A v tú hodinu jeho sluha ozdravel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chcem sa zamerať v tomto príbehu na aspekt pokory. Samozrejme, že je najmä o viere. Potom by sme mohli vyčítať z neho i prisľúbenie pre pohanov o spáse. Nie však každý si všimne tú pokoru. Rímsky vojak prichádza za Ježišom, ktorý je žid. V tej dobe boli predsa židia pod nadvládou Ríma. Rímsky vojak teda prichádza za židom ho prosiť o to, aby uzdravil jeho sluhu. Toho sluhu musí mať zjavne dosť rád. A nie len že ho prichádza prosiť navyše ho oslovuje aj Pane. Ježiš mu odpovedá na to teda, že s ním pôjde. V tom ho však stotník zastavuje a začne vravieť: Pane, ja nie som hoden aby si vošiel pod moju strechu. Rímsky vojak určitej hodnosti, ktorý má sluhov a určite aj značný majetok vraví toto Ježišovi, židovi, ktorý nič nemá a ktorý dokonca nemá kde hlavu skloniť, že nie je hodný jeho dom Ježišovej návštevy. Tu sa ukazuje stotníkova veľká pokora v prosbe. Má pod sebou vojakov, sluhov, ktorým rozkazuje a Ježiša v pokore prosí. Mohol poslať iného sluhu vo svojom mene, nech Ježiša privedú do jeho domu aby uzdravil jeho sluhu. On však sám sa ponáhľa za Ježišom aby sa pred ním sklonil a prosil ho za uzdravenie. V tejto vete sa spája pokora s veľkou vierou. Pane, nie som hoden, aby si vošiel pod moju strechu, ale povedz iba slovo a môj sluha uzdravie. Prvá časť je pokora, druhá časť je viera. Ježiš ho teda vypočuje a urobí tak ako chce. Môžeme mať obrovskú vieru, ale ak pyšne prosíme, vypočul by Boh takto naše prosby? Ž 51:17 Obetou Bohu milou je duch skrúšený; Bože, ty nepohŕdaš srdcom skrúšeným a poníženým.

Miroslav Čonka

Miroslav Čonka

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek čo verí. Čomu verí, to sa dozviete ak si prečítate to čo píšem. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu